Sykkelservice og reparasjon

Jaget etter lav pris fører til dårligere kvalitet og problemer med å skaffe deler. Trondheim Elsykkel satser heller på solid kvalitet og gode muligheter for reparasjon.

Bilde av Terje Lutdal foran butikken Trondheim El-sykkel

— Vi ønsker ikke å være en del av «bruk og kast»-samfunnet. Derfor velger vi nå leverandører som kan dokumentere god kvalitet og som garanterer tilgang til deler i flere år, forteller Anna Siennicka og Terje Lutdal, eiere og drivere av butikken og verkstedet på Hospitalsløkkan i Trondheim.

14 års erfaring fra elsykkelbransjen gjør at de er godt kjent med både kundenes behov og leverandørenes tilbud.

Helårsåpent serviceverksted


Hos Trondheim Elsykkel får kundene utført både reparasjoner og service gjennom hele året. Mange av helårssyklistene benytter seg av tilbudet om dekkhotell, og da bestiller de gjerne service i forbindelse med dekkskifte både vår og høst. Tilgang til lånesykkel gjør at slik at servicebesøket oppleves enklere.

Med europeiske leverandører som har vært på markedet i flere år, kan de skaffe originale deler, slik at sykkelen får lang levetid. Bosch gir 5 års garanti, noe som er en god trygghet hvis for eksempel et kostbart batteri skulle få en feil. Mer ukjente merker gir ofte kun 2 års garanti på batteriet. Produsenter i Europa gjør at leveringstiden på både sykler og deler er kort.

– Vi tilbyr driftsgaranti; dersom sykkelen trenger en garantireparasjon får du tilgang til lånesykkel inntil reparasjonen er ferdig. Dyktige og erfarne teknikere kjenner modellene godt, så i stedet for å bytte et helt hjul, kan de ofte nøye seg med å bytte et hjullager eller en annen del. Det sparer kundene både tid og penger på.

Terje Lutdal
Terje Lutdal jobber med en sykkelservice hos Trondheim Elsykkel

Laget for å repareres

Med stadig flere helårssyklister og familier som bevisst velger bort bil, har etterspørselen etter robuste lastesykler med færre slitedeler økt.

— Beltedrift er en løsning hvor det vanlige sykkelkjedet er erstattet med et karbonbelte. Det varer omtrent 10 ganger lengre enn ordinært kjede og skal ikke smøres. I tillegg etterspørres bedre lys, bremser og dempere, forklarer Terje.

Vi er vant med at det er lurt å ha bilen jevnlig på service, og stadig flere tenker på samme måte med sykkelen sin. Norsk klima er tøft med fuktighet om sommeren og salting av veier på vinteren. Med god tilgang på deler, kan en sykkel vare i mange år.

— Kvalitet koster, men jeg anbefaler uansett at man oppsøker en fagbutikk for å prøve ulike sykler. Da får du hjelp til å finne en sykkel som passer ditt behov. Og til de som mener en ny kvalitetssykkel koster for mye, så anbefaler vi da å heller kjøpe en pent brukt, solid sykkel, enn å kjøpe en billig sykkel som i liten grad kan repareres. Se etter sykler med garantibevis, så er du sikker på at den ikke er stjålet, tipser Terje om videre.

Kvalitet og levetid blir lite vektlagt i offentlige anbud

Anna og Terje lever og ånder for økt sykkelbruk og tilbyr modeller for mange ulike behov. De har holdt på i mange år, men kommer med et hjertesukk;

– Når offentlige aktører skal gjøre anskaffelser, teller innkjøpspris alt for mye. — Uansett hvor god kvalitet vi kan levere, hvor god service og hvor lang levetid vi kan vise til, så taper vi anbudene

Anbudsinnkjøp gjøres ofte med «det grønne skiftet» og klima som argumentasjon. Da er det et paradoks at resultatet blir sykler som har kortere levetid, og høyere vedlikeholdskostnader. I tillegg til unødvendig ressursbruk blir kostnadene på sikt også høyere.

Trenger du en reparatør?

Søk i vår oversikt over reparatører som fikser klær, møbler, sykler og elektronikk.

Eller se på kart

Se på kart